زنبورهای فستونی چیست و چرا این کار را میکنند

 

زنبورهای فستونی چیست؟ چرا این کارو میکنند؟ طی ۵۰ سال گذشته، پژوهشگران و زنبورداران درک خود را از زنبور‌های عسل را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده اند. اما برخی فعالیت‌های زنبور عسل مانند ایجاد زنجیره بین زنبور‌ها یا فستون کردن (Festooning) همچنان یک راز باقی مانده است.

؛؛ در این راهنما، ما به فستون سازی و برخی نظریه ها در مورد اینکه چرا کلنی این کار را انجام می دهد، نگاه می کنیم.

فستون سازی چیست؟
فستون معمولا بین قاب ها اتفاق می افتد و شامل گروهی از زنبورها است که مانند یک زنجیر به هم متصل می شوند و معمولاً  زمانی اتفاق می‌افتد که زنبور‌ها به شکل یک زنجیره به یکدیگر آویزان می‌شوند. به طور معمول، این زنجیره زنبوری زمانی دیده می‌شود که شانه‌ای جدید در کندو در حال ساخت باشد. زنبور‌ها بین قاب ها آویزان می‌شوند و با کار گروهی یک داربست زنده ایجاد می‌کنند.

زنبورها با نگه داشتن پاهای یکدیگر یک زنجیره پیوندی را تشکیل می دهندچیزی که به عنوان یک زنجیره زنبور ساده شروع می‌شود، می‌تواند به فستونی تبدیل شود که به وسعت و عمق قاب است. اگر به آرامی دو قاب را از هم جدا کنید، الگوی آن کشیده می شود تا در نهایت یک طرف آن رها شود.

در حالی که برای بسیاری از حشرات، ارتباط با یکدیگر از این طریق دشوار است، آناتومی زنبور عسل برای این کار ساخته شده است. هر پا دارای یک جفت قلاب است که نگه داشتن آن را بر روی پاهای زنبور دیگر آسان می کند.

چرا زنبورها فستون می سازند؟
دلیل فستون زنبور عسل مانند ریسه بستن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. محققان در مورد علت رخ دادن آن به توافق نرسیده‌اند. اما نظریه های مختلفی وجود دارد که ارزش بررسی دارد.

زنبوردارانی که سال های زیادی را صرف مشاهده در این زمینه کرده اند طیف وسیعی از توضیحات قابل قبول را ارائه می دهند. یک ایده محبوب این است که زنبورهای تزئین شده به کلنی کمک می کنند تا فاصله بین قاب ها را محاسبه کند. یکی دیگر از نظریه های رایج این است که "پل زنبور عسل" داربست هایی را برای ساخت آسان تر فراهم می کند.

برخی از زنبورداران حدس می زنند که زنبورهای فستون برای نوزادان خود گرما ایجاد می کنند و تولید موم بیشتر در تشکیل فستون نیز امکان پذیر است.دانشمندان همچنین نمی توانند در مورد فستون زنبور عسل به اتفاق نظر برسند. آنها موافقند که این رفتار با ساختن شانه و تولید موم زنبور عسل ارتباط دارد . اما چگونه به آنها  برای این کار کمک می کند؟ محققان در این زمینه هنوز به توافق نرسیده‌اند و وضعیت فعلی به بهترین شکل در نقل قول زیر از "یورگن تاوتز" زیست شناس زنبور عسل آلمانی خلاصه می‌شود:

"عملکرد زنجیره زنده ای که توسط زنبورهای عسل در جایی که شانه های جدید ساخته می شوند یا شانه های قدیمی تعمیر می شوند، کاملاً ناشناخته است"

چرا محققان نمی توانند به اجماع برسند؟
مطالعات مربوط به فستون کردن زنبور عسل نتایج متناقضی را به همراه داشته است که نتیجه گیری را دشوار می کند به عنوان مثال، مولر و هپبورن فستون ها را در آفریقای جنوبی مطالعه کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. آنها دریافتند که زنبورهای عسل کارگر در یک گروه سنی خاص به اندازه سایرین همان گروه موم تولید می کنند، خواه آنها به عنوان بخشی از فستون باشند یا نه.    این یافته با این باور رایج که فستون به تولید موم کمک می کند، در تضاد است.

زنبورها چه زمانی فستون می گیرند؟
زمانی که فاکتورهای مختلفی رخ می دهند، فستونینگ بیشتر اتفاق می افتد. زنبورداران معمولاً متذکر می شوند که منبع فراوانی از گرده و هوای گرم به عنوان فستون زنبورها وجود دارد. زمان دیگری که این فعالیت را می بینید قبل از بچه دهی کندو است.

• منابع شهد فراوان: وقتی گل‌ها و درختان شکوفا می‌شوند ، زنبورهای عسل ممکن است از دوره‌ای از شهد فراوان لذت ببرند. با وجود گرده های فراوان، کندو می تواند تولید شانه خود را تسریع کند.
• هوای گرم: برای عملکرد غدد ترشح موم زنبور عسل، دما باید از 32 درجه سانتیگراد تجاوز کند. انتظار داشته باشید که در ماه‌های گرم‌تر بجز زمستان،  شاهد فستون باشید.
• قبل از بچه کردن: قبل از بچه بخشی از کلنی از کندو خارج شده و در بیرون تجمع می کند. معمول است که زنبورها را در حالی که برای جستجوی یک خانه جدید منتظر می مانند، شکل فستون تشکیل می دهند.

زنبورها کجا فستون می کنند؟
زنبورهای عسلی که معمولاً بین قاب‌ها قرار می‌گیرند تشکیل فستون می دهند زیرا آنجا سلول‌هایی را از موم می‌سازند. آنها همچنین این الگوهای فستونی مانند را در قسمت بیرونی کندو تشکیل می دهند.

تفاوت بین فستون و ریسه بستن چیست؟
ریسه بستن زمانی اتفاق می‌افتد که زنبورهای عسل خود را روی کندو قرار می‌دهند و در حالی که به صورت ریتمیک تکان می‌خورند، روی دسته دوم و سوم پاهای خود بایستند. فستون معمولا بین قاب ها اتفاق می افتد و شامل گروهی از زنبورها است که مانند یک زنجیر به هم متصل می شوند.

تفاوت بین فستون و ریسه زدن چیست؟
زنبورهای فستون با نگه داشتن پاهای یکدیگر یک خط تشکیل می دهند. عمق آن فقط یک لایه است و معمولاً بین قاب های کندو قرار دارد. ریسه زنبور عسل زمانی اتفاق می افتد که زنبورهای عسل در روزهای گرم و مرطوب به صورت ریسه چندلایه در جلوی کندو جمع شوند. فستون کردن با تولید شانه مرتبط است در حالی که ریسه زدن معمولاً در روزهای گرم برای خنک کردن داخل کندو دیده می شود.